Můj účet (přihlásit / odhlásit) | Zaregistrovat se | Přihlásit se jako administrátor
Hledat


Hlavní menu
· Úvodní strana
· 01) Nově přidané články
· 02) Poslat článek
· 03) Archiv článků
· 04) Fotogalerie
· 05) Kniha návštěv
· 06) Ankety
· 07) Napište mi
· 08) Doporučte web
· 09) Statistiky webu

Kdo je právě on-line
Právě je 5 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Vyhledávání na webu



Anketa
Jak se ti líbí tato stránka?

Líbí, je inspirativní.
Mám některé výhrady - napíšu je do knihy návštěv.
Nelíbí se mi.
Nezajímá mě.



Výsledky
Ankety

Hlasů: 119
Komentářů 0

Přihlášení
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde.

 
Z Dubaje Suezem do Itálie - jaro 2013 Průjezd Suezským kanálem
Poslalpepik v Monday, 07. October 2013 @ 19:12:23 CEST
Přispěno pepik

Náplň dnešního dne byl primární důvod, proč jsme s mým mužem celou cestu podnikli. A tak ještě večer řídíme budíky, abychom nezmeškali vjezd do úžiny. A chystáme se na celé dopoledne strávené na palubě. Vždyť projet Suezskou úžinou, to patří k námořnické abecedě, tvrdil vždycky Pepík.

Suezský průplav je 163 km dlouhý a my jím opustíme Rudé moře a dostaneme se do moře Středozemního. Vjezd do kanálu jsme nepromeškali, za tmy v půl šesté proplouváme tajemným městem Suez. Alespoň mně se zdá tajemné, neboť takhle časně ráno je celé ponořené do spánku. Nikde ani hlásku, aut minimálně. Postupně se rozednívá, kanál zahaluje nejen ranní šero, do kterého první sluneční paprsky ještě nepronikly, ale navíc i jemný opar. Tento opar nás pak neopustí celých 160 kilometrů. Nevím, čím to je, zda je Suez obklopen neobvyklou mlhou neustále, nebo zda máme jen smůlu.

Stojíme na palubě s ostatními námořními nadšenci. Připadám si trošku jako v nějakém béčkovém filmu. Přestože není příliš co vidět, prostředí průplavu je magické. Z obou stran na dohled vystupuje z mlhy pevnina, loď nemůže udělat žádný manévr. Celou dobu je v průplavu také hrobové ticho jen občas přerušované hlášením našeho lodního reproduktoru. Také nepotkáváme žádnou loď, pravděpodobně by se vedle našeho macíčka žádná neprosmýkla. V určitých intervalech ale stavíme, aby lodi mohly v opačném směru projet.

Strategická stavba

Kapitán nás pravidelně informuje o všem, co se během průjezdu děje, což je velmi příjemné. Plavíme se hloubkou 15 – 24 metrů rychlostí 8 uzlů, což dělá cca 14 km za hodinu. Většinu času máme po obou stranách písek přerušovaný vojenskými základnami, pravidelně a hustě jsou na břehu umístěny strážní budky. Samozřejmě je stavba silným strategickým objektem, který si Egypťané neustále chrání. Během tzv. Suezské krize, kdy v okolí průplavu Egypt bojoval s izraelsko-britsko-francouzskou koalicí, musel být kanál rok uzavřen. Uzavřeli ho i během Šestidenní války v roce 1967, to se průplav stal demarkační linií mezi Egyptem a Izraelem, který okupoval Sinajský poloostrov. Uzavřen byl tehdy až do roku 1975. A teď si představte, že Egypt vydělá ročně na průjezdních poplatcích asi 5 miliard dolarů!! Tak není divu, že si ho chrání vojenskými posádkami, aby tok peněz do jejich pokladny neustal.

Ovšem vojáci chránící tento zázrak lidského umu příliš bdělí nejsou. Díky dalekohledu si každou strážní věžičku můžeme přiblížit a přestože musí být klukům ve službě jasné, že je šmírujeme, velkou hlavu si s tím nedělají. Čistí si zuby, dloubají se v nose, zívají, zevlují a různě se povalují. Evidentně se nudí, a tak skoro všichni nám mávají. Někteří tak, že i odhodí zbraň a chvílemi mi připadají jako holky roztleskávačky.

Na pevnině můžeme pozorovat i památník obětem 1. světové války stejně jako památník obětem výše zmiňované egyptsko-izraelské války. Obrovský bajonet zapíchnutý do písku ční jako nezapomenutelné memento ničivých bojů. Proplouváme i pod vysokým silničním mostem, což mi připadá dost hororové. Do poslední chvíle nejsem přesvědčena, že se pod něj vejdeme. A také náš komín skoro spodek mostu olizuje … Kapitán nás informuje, že maximální výška lodi může být 68 metrů, což my splňujeme - asi vycítil, jak se všichni bojíme, že to nedáme Po zdolání mostu už je na obou stranách veseleji. Objevují se městečka, silnice, jezdí auta, i přívoz už vidíme. Za zaznamenání stojí velký železniční most, který byl postaven na místo původního zničeného v šestidenní válce v roce 2001. Získal prvenství jako nejdelší otočný most na světě. Když projíždíme, je samozřejmě otevřený, a kluci si lámou hlavu, jak tak velká křídla mohou do sebe zapadat a kolik je potřeba síly, aby se tento kolos uzavřel.

A co ještě k průplavu dodat? Jeho projetí je skutečným zážitkem. Zajímavé bylo také místo, kde se setkává voda z Rudého a Středozemního moře. I když byste tomu asi nevěřili, obě moře jsou viditelně rozdílná. Vlny středozemní jsou kalnější, temnější, naopak Rudé moře má barvu průzračnější a vlnky jsou takové rozmařilé, kroutící se…. Jestlipak toto věděl už Napoleon, který jako první se o stavbu průplavu zajímal. Ovšem jeho projektanti udělali chybu, když mu spočítali, že hladiny obou moří se liší o 10 metrů, a tak nejslavnější prcek na světě se na budování vodní stavby vykašlal. Ale nebyla to pravda, hladiny jsou stejně vysoko, není třeba žádných zdymadel jako například na Panamském kanálu. Průplav tak byl slavnostně otevřen až 17. listopadu 1869 po 11 letech stavebních prací. Dneska jím propluje ročně asi 20 tisíc lodí.

My tudy proplouváme na apríla a jakoby nám toto datum předpovědělo i počasí. Mávnutím kouzelného proutku fouká studený vítr, zatáhne se. Ovšem odpoledne vykoukne sluníčko a hned je zase horko. Nějak se nemůžeme přeorientovat z egyptského horka na evropské chladnější klima. Hodně lidí se ze zvyku tvrdošíjně povaluje u bazénu a postupně na sebe vrší jednu deku za druhou. Trochu mě utěšuje, že nejsem sama, kdo se nachladí.

Italský večer

V restauraci vládne večer italská nálada. Číšníci obsluhují v červeno – bílo – zelených oblecích, zpívají se italské písně, tančí se. Nejvíc to rozjede klaun Vašek. Mává ubrouskem, vlní se v rytmu „Voláre, óó, kantáre, ooohó“ až je celý orosený a ochraptělý. Ale vše je mu málo. Když s námi číšníci tancují a zpívají, uváže si ubrousek za pasem a začíná, aniž by přestal tancovat, ladnými finesami sklízet ze stolu. Tak tohle tady ještě neviděli!!! Nadšený šéf už brousí tužku, aby mu nabídl smlouvu k podpisu. Ovšem Asiati, kteří se nechtěli nechat vyšťouchnout ze svých pozic, mu vlastním tělem zabránili se k Vaškovi přiblížit. A tak aniž by měla šanci se rozvinout, skončila Vaškova kariéra zpívajícího a tančícího kellnera.

 
Příbuzné odkazy
· Více o Z Dubaje Suezem do Itálie - jaro 2013
· Novinky od pepik


Nejčtenější článek o Z Dubaje Suezem do Itálie - jaro 2013 :
Omán - Khasab - Musandam


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, hlasujte pro tento článek, zabere Vám to jen vteřinu:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Obyčejný
Špatné


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku

 Poslat tento článek známým Poslat tento článek známým


Podobná témata

Z Dubaje Suezem do Itálie - jaro 2013

"Přihlášení" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se

Stránky zprovoznil TomasHoly.com.
Web site engine code is Copyright © 2003 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Generace stránky: 0.08 Sekundy